Elegendő ez?
Fenntartható élet. Minden nap!

Méltányosság az emberrel & természettel

Mindenekelőtt: A Tchibo még messze nem tökéletes, a fenntarthatósághoz pedig hosszú utat kell megtenni. Néha még az irány is megváltozik, de a cél mindig ugyanaz marad. Még nincs mindenre válaszunk és minden bizonnyal az összes megválaszolandó kérdést sem ismerjük. A textilgyártás ugyanis 2000 óta több, mint a kétszeresére nőtt. Évente több száz milliárd ruhadarab készül, ugyanakkor mi, fogyasztók átlagosan kevesebb, mint egy évig hordjuk azokat. Ezeknek a kidobott textíliáknak alig 1%-át hasznosítják újra és készítenek új termékeket belőlük. Ez a tendencia ijesztő, hiszen rendkívül súlyos társadalmi és ökológiai következményekkel jár ember és természet számára.
Nem kevésbé riasztó a helyzet számos kávétermesztő régióban. A talajok elvesztik termékenységüket, megmutatkoznak a klímaváltozás hatásai: csökken a termés. A több, mint tizenegy millió kisgazdálkodó és családjaik számára egzisztenciájuk alapja a tét. Ilyen háttérrel a „tovább, mint eddig” többé már nem járható út. Egyes fogyasztók példát mutatnak: hosszabb ideig hordják, megjavítják vagy kölcsönzik a ruhákat. A fiatalabb generációt pedig egyre inkább érdekli, hol és milyen körülmények között termesztik az alapanyagokat és állítják elő a termékeket. Jogosan követelik meg az átláthatóságot és a tisztességet.

Tudjuk, hogy a problémának a Tchibo is része. Ezért – különösen az emberek életének középpontjában álló márkaként – úgy érezzük, hogy kötelességünk tenni a jövő nemzedékeinek jólétéért, és a megoldás részévé válni. Elkötelezettségünk példája WE minősítési programunk, mely ellátási láncainkban az emberi jogok biztosításáról gondoskodik. 365.000 foglalkoztatottat értünk el vele.

Átfogó vízvédelmi programunk keretében textil ellátási láncunkból kiiktatjuk a mérgező vegyszereket. A kávék tanúsítvánnyal rendelkező forrásból való megvásárlásával, valamint a kávéültetvényesek és családjaik képzésével támogatjuk a farmereket a fenntartható kávétermesztésre való átállásban. Jelenleg kávéink 30%-a származik fenntartható gazdálkodásból, és 35.000 kistermelővel működtünk együtt projektekben.

Az elmúlt 12 évben sok mindent sikerült elindítanunk. Ennek ellenére nem vagyunk elégedettek. Hiszen látjuk: ahhoz, hogy napjaink összetett kihívásaira – mint a klímaváltozás és az emberi jogokat sértő cselekedetek – hatásos megoldásokat találjunk, többre van szükség: olyan partnerekre, akik együtt, bátran ugyanazon az oldalon harcolnak. Egyes területeken szükség van magatartásbeli változásokra is a politikában, a gazdaságban és a civil társadalomban, valamint szabályozásra. Az idő ugyanis sürget, és az önkéntes kezdeményezésekkel nem haladunk elég gyorsan előre. Most mindannyiunknak együtt kell gondoskodnunk arról, hogy a következő generáció számára egy élhető világot hagyjunk hátra.

Fenntarthatóság a Tchibo-nál

Biopamut

Miről is van szó?

A klímaváltozás és a pamutgyártás forrásainak a nagy globális kereslet miatti csökkenése veszélyezteti a gyapot jövőbeni termesztését, ami a textilek tekintetében a legfontosabb természetes szálnak számít – a Tchibo számára is! Termesztése azonban nagy erőforrás-felhasználással jár. Az intenzív vegyszerhasználat és a nagy földterületek igénybe vétele miatt igen nagy a vízfogyasztás. A hagyományos termesztés során rengeteg mérgező vegyszert alkalmaznak, melyek ártalmasak lehetnek a gyapottermesztők egészségére.

Mit tesz a Tchibo?

A pamut fenntarthatóbb forrásokból való beszerzése számunkra az egyetlen lehetőség, és elkötelezettségünk fontos része. Biopamutot használunk annak érdekében, hogy a Tchibo számára hosszú távon biztosítsuk a pamutforrásokat, és elősegítsük az emberrel és természettel összhangban álló termesztést. A biopamut a hagyományos pamuttal szemben számos előnnyel rendelkezik: egészséges talaj, egészséges ökoszisztéma, egészséges emberek és sikeres termelői közösségek. A gyapot ökológiai termesztése során nem használnak vegyi rovarirtó szereket és műtrágyát, hanem kizárólag természetes tápanyagokat és kártevőirtó szereket. A gazdálkodók és a munkások károsanyag-terhelése így jelentős mértékben csökken. 2018-ban, pamutból vagy pamuttal készült ruházati és lakástextiljeink 86%-a felelős módon termesztett gyapotot (OCS, GOTS, CMIA) tartalmazott. Középtávon ezt az értéket 100%-ra szeretnénk növelni.

Az „Organic Cotton Accelerator“ többoldalú kezdeményezés tagjaként továbbá együttműködünk a nemzetközi gyapotszektor szereplőivel a biogyapot termesztésének erősítése és a fenntartható biopamut-piac működtetése céljából. Dolgozunk a közvetlen és átlátható pamutellátási láncok kiépítésén is. Ezért 2016 óta az Appachi ECO-LOGIC projektből kínálunk termékeket. Ennek a projektnek a keretében a gyapotot társadalmi és környezeti szempontból előnyös módon termesztik, Indiában. A gyapot továbbfeldolgozásához a beszállítói láncot mindenekelőtt Indiában építettük fel, a textileket a Tchibo WE (Worldwide Enhancement of Social Quality) beszállító-minősítési programjában résztvevő gyártók állítják elő. Pillanatnyilag azonban még nyitott, mi is lesz a projekttel. A hatalmas szárazság miatti nehezebb éghajlati körülmények nagy kihívások elé állították a kistermelőket a termesztés terén.

Amit 2007 óta elértünk:
2007: az első, biopamutot tartalmazó termékek
2013: a felhasznált pamut 40%-a fenntarthatóbb forrásokból származik – az első 100%-ban bio fehérnemű-kollekció
2015: első ízben vagyunk a 3. legnagyobb gyártó – az első GOTS termékek a kínálatunkban
2017: Appachi Eco-Logic – teljes kollekció
2018: a pamut 86%-a fenntarthatóbb forrásokból származik
Újrahasznosítás

Miről is van szó?

Az emberiség jelenleg 1,7-szer több természetes erőforrást használ fel, mint amennyi újratermelődik. Ugyanakkor évente kb. 2 milliárd tonna hulladék keletkezik. Ez a magatartás több következménnyel is jár a környezet számára: minden évben csupán a világtengerekbe 4,8-12 millió tonna műanyaghulladék kerül. A műanyag ennek ellenére az életünk része, és aligha nélkülözhető a mindennapjainkból. De: a műanyag ésszerűen továbbfeldolgozható, amivel jelentős mértékben tehermentesíthetjük a természetet.

Mit tesz a Tchibo?

Az újrahasznosítás és az erőforrások kímélése alapvető fontosságú a jövőnkre nézve. Ezért egyre több fenntarthatóbb vagy újrahasznosított anyagból készült terméket kínálunk. Ugyanakkor növeljük termékeink újrahasznosíthatóságát és tartósságát. Ezzel nemcsak vizet, energiát és más erőforrásokat takarítunk meg, de csökkentjük a nagy mennyiségű hulladék keletkezését is. Így például újrahasznosított poliészter ruházatot állítunk elő PET palackokból és textilhulladékból, újrahasznosított fürdő- és sportruházatot halászhálókból vagy újrahasznosított, műanyag keféket gyártási hulladékból.
Továbbá támogatjuk a többször használatos poharak használatát, műanyag szatyrainkért két éve fizetni kell.
De további ambiciózus céljaink is vannak: 2020-tól a textiltermékek esetében a legmesszebb menőkig szeretnénk lemondani az egyszer használatos műanyag csomagolásról (néhány nagyon érzékeny anyag azonban továbbra is igényelni fogja a védelmet nyújtó külső csomagolást). A kereskedelemben azonban nem tudunk teljes mértékben csomagolás nélkül boldogulni. Hiszen a termékeknek a gyártás helyétől a vásárlóig tartó hosszú úton megfelelő védelmet kell biztosítani. Ezzel a háttérrel kezdtük el csökkenteni a termékek csomagolását és a műanyag tasakok kartonszalaggal való helyettesítését, amennyiben ez a szállításhoz és a vevőtájékoztatáshoz elegendő. Használati cikkekeink nyomott csomagolásának 93%-ához felelős forrásokból származó anyagot (FSC papír) használunk. Használati cikkeink csomagolásainak újrahasznosíthatóságát 97%-ra növeltük.

Az olyan érzékeny termékek esetében azonban, mint a vákuumcsomagolt kávé, még korlátokba ütközünk. Itt még kénytelenek vagyunk különböző anyagokat használni, hogy vásárlóink számára biztosítsuk az aromát és a kiváló termékminőséget. De gőzerővel dolgozunk az erőforrás-kímélő megoldásokon.

2017: Az első újrahasznosított műanyag kefék
2017: Kedvezményes árú többször használatos poharak és táskák
2018: Az első újrahasznosított ruházat halászhálókból, PET palackokból és textilhulladékból
Kávé
Miről is van szó?

A kávé a világ egyik legértékesebb nyersanyaga, és az igény egyre csak nő. A világ kávétermelésének 85%-a kistermelő gazdaságokban zajlik, ahol átlagosan csupán egy hektáron termesztenek kávét. Azonban a klímaváltozás, a trágyák emelkedő költségei, valamint a kávé csökkenő ára és a növekvő gyártási költségek oda vezetnek, hogy a kávéültetvényesek egyre nehezebben élnek meg a kávétermesztésből. Ennek következtében egyes termelőországokban egyre nagyobb kihívást jelent majd a kávétermesztéssel stabil jövedelmet elérni, így egyre több fiatal fog más megélhetési forrásokat előnyben részesíteni. Márkánk központi eleme a kávé. Ezért, ha még holnap is kiváló minőségű kávét szeretnénk kínálni, akkor ügyelnünk kell a talaj termékenységének megtartására és a kávéültetvényesek és családjaik életfeltételeinek biztosítására.

Mit tesz a Tchibo?

Hogy hosszú távon álljon rendelkezésre jó minőségű kávé, tisztességes árat kell fizetnünk a farmereknek a kávéért, jobban kell óvnunk a környezetet a termesztés során és jobb munkakörülményeket kell teremtenünk helyben. Ezért beruházunk saját képzési programokba és választunk olyan erős partnereket, mint a Rainforest Alliance vagy a Fairtrade. Közösen dolgozunk azért, hogy a kávéültetvényesek magasabb jövedelemhez juthassanak, hogy a kávétermesztés környezetbarátabb legyen és a szedők munkakörülményei fenntarthatóan javuljanak.

Tchibo Joint Forces!® képzési programunkkal 2009 óta támogatjuk a kávéültetvényeseket és családjaikat a hagyományos termesztésről a társadalmilag és ökológiailag tolerálható, valamint ökonómiailag nem megterhelő kávétermesztésre való, lépésenkénti átállásban. A származási országokban lebonyolított projektjeinkkel lehetőségünk van arra, hogy a kávéültetvényesek és családjaik valós életkörülményeit a közvetlen közelből tapasztalhassuk meg. Közösen dolgozunk ki olyan megoldásokat, melyek nemcsak regionálisan,de nemzetközileg is megvalósíthatók. 16 projekt keretében eddig 8 ország több mint 35.000 termelője teljesítette sikeresen a programot.

Továbbá a származási országokban megvalósított képzési projektjeinknek köszönhetően, Coffee Care és Save the Children partereinkkel közösen, 2009 óta több mint 5500 gyermekre és fiatalra vigyáztunk a szüretek idején Tanzániában és Guatemalában, és biztosítottunk számukra oktatást.

2006: Az első fairtrade biokávé
2009: Az üzleteinkben felszolgált kávé 100%-ban fenntartható
2012: 100%-ban tanúsított Privat Kaffee
2013: A Fairtrade Barista bevezetése
Gyártási körülmények
Miről is van szó?

A textilipar, mint a világszerte egyik legpiszkosabb iparág, környezetszennyező. Ugyanakkor a textilszektorban súlyos hiányosságok vannak a gyártóüzemekben dolgozó emberek munka- és életkörülményei tekintetében. A globalizált textilszektor beszerzői és értékesítői számára az alacsony munkabér még mindig a legnagyobb versenyelőnyt jelenti. Ennek következménye, hogy alig akad olyan gyár, mely munkásainak a törvényben előírt minimálbérnél többet fizetne. Számos jövedelem már évek óta a szegénységi szinten stagnál.
A „Clean Clothes Campaign“ 2005-ben, a bangladesi üzemekben uralkodó rossz munkakörülmények miatt, egy kampányt indított a Tchibo ellen, és bangladesi varrónőket küldött üzleteinkbe és üzleteink elé, hogy felhívják a figyelmet a visszásságokra. A vádakat és az eseményeket a Tchibo mind a mai napig nagyon komolyan veszi, hiszen e családi vállalkozás számára a Tchibo-nak dolgozó valamennyi ember fontos.

Mit tesz a Tchibo?

A Tchibo már sok évvel ezelőtt integrálta üzleti gyakorlatába az emberi jogokra vonatkozó gondossági kötelmet. Termelőink és gyártóink 100%-át auditáljuk, hogy ellenőrizhessük szociális és környezetvédelmi követelményeink teljesülését. Nem toleráljuk a gyermekmunkát, a kényszermunkát, a kritikus biztonsági hiányosságokat stb.

DETOX programunkkal textilgyártóink csökkentik a veszélyes vegyszerek használatát és javítják a szennyvíz minőségét.
A gyártóüzemek munkakörülményeinek javításában központi szerepet játszik WE programunk. A textilszektor fenntartható kialakításának egyik legnagyobb kihívása, de ugyanakkor a hosszú távú változás kulcsa is: a tisztességes bérek megvalósítása az ázsiai textilgyárak munkásai számára.

Az ACT (Action, Collaboration, Transformation) kezdeményezéssel első ízben lépett porondra a globális piacok, a kereskedők és a szakszervezetek önkéntes összefogása, mely rendelkezik a megélhetést biztosító bérek kifizetését biztosító potenciállal.

Azt akarjuk, hogy a textíliáinkat gyártó emberek jól meg tudjanak élni munkájukból. A WE minősítési program keretében néhány esetben sikerült béremelést elérnünk. Ennek kapcsán a vezetők és a dolgozók a gyár többéves párbeszédprogramja során közösen dolgoznak ki intézkedéseket és megoldásokat a jobb munkakörülményekért. A Tchibo mindent megtesz azért, hogy minden termék tisztességes körülmények között készüljön. Ezért már sok éve alapelvünk, hogy – a nemzeti törvények betartásán felül – tiszteletben tartjuk a nemzetközileg elismert emberi jogokat és megelőzzük az emberi jogokat sértő cselekedeteket. Egyet azonban kertelés nélkül ki kell jelentenünk: a helyi befolyásoló tényezők olyan sokrétűek, hogy nincs tökéletes megoldás.
Fa, papír és csomagolások
Miről is van szó?

A erdő, mint ökológiai rendszer és oxigéntermelő, az emberi élet alapja és jelentős mértékben hozzájárul a CO2-kibocsátás csökkentéséhez. A fatermesztés és -kitermelés azonban komoly hatást gyakorol a környezetre és az emberre: 1990 és 2015 között 239 millió hektár természetes erdő semmisült meg visszafordíthatatlanul, és további 185 millió hektár erdő talaját tették tönkre helytelen műveléssel – ez súlyos következményekkel járt a világ biodiverzitására, a talajra, a klímára és a talajvízre nézve.

Az illegális fakitermelés és az ahhoz kapcsolódó kereskedelem a szervezett bűnözés harmadik legfontosabb üzletága. Kerti bútoraink, hirdetési újságaink és csomagolásaink tekintetében azonban vállalatként mi is rá vagyunk utalva a faanyagokra.

Mit tesz a Tchibo?

Termékeink és reklámanyagaink vonatkozásában növeljük az FSC tanúsítvánnyal rendelkező fa és papír részarányát. Az FSC átláthatóságot biztosít a teljes ellátási lánc mentén, és gondoskodik a szigorú környezetvédelmi előírások és a munkajogok betartásáról. Termékeinket és anyagainkat tekintve kerti bútoraink, a szállításhoz használt kartondobozaink, a vásárlói magazinok és a papírtermékek immár 100%-a FSC tanúsítvánnyal rendelkezik.

Csomagolásaink esetében ügyelünk arra, hogy a lehető legkevesebb anyagot használjuk, és azok újrahasznosíthatóak legyenek. Továbbá gondoskodunk róla, hogy csomagolóanyagaink a szelektív hulladékgyűjtőben elhelyezhetőek és újrafeldolgozhatóak legyenek. Egy további mérföldkő: 2020-tól nem használunk több műanyag tasakot.