Játékok a szabadban
Amikor itt a nyár és süt a nap, a kert is játszótérré változik. Akár kinti jenga, óriás szappanbuborék-fújás, vikingsakk vagy zsonglőrködés - kertben használható játékötleteinknek köszönhetően tökéletes lesz a szabadban töltött idő. És bárki részt vehet benne!
A kertben használható legjobb játékötletek
Játékponyván űzhető játékok
A játékponyva mozgást visz a játékba. Rengeteg játékvariáns biztosít változatosságot a gyerekek és a felnőttek számára. Nagy előnye: senki sem marad ki és senkinek sem kell a ponyva szélén ácsorognia, mindenki részt vehet a játékban. Három játékötletet állítottunk össze: "tapsolás", "katapult" és "halászháló".
Klasszikus: a karikás dobójáték
Így játsszák: minden játékos egymás után ötször dob. Alulról kell dobni kb. 5 m távolságból. Célként meg lehet állapodni egy összegben, pl. 100 pont. Aki először eléri a 100 pontot, az nyer.
Ha nehezíteni akarjuk a játékot, akkor meg lehet egyezni abban, hogy pontosan 100 pontot kell elérni. Ha tehát egy játékos, akinek 90 pontja van 20 pontot dob, akkor a 20 pontot nem hozzáadják (= 110), hanem levonják (=70) a pontszámából.
Egy másik játéklehetőség, hogy a pontokat növekvő sorrendben kell dobni (tehát először 10, majd 20, majd 50, majd ismét 10 pontot stb.). Azok a dobások, amelyek más pontszámot érnek, mint amelyik következik, nem számítanak.
Ha nehezíteni akarjuk a játékot, akkor meg lehet egyezni abban, hogy pontosan 100 pontot kell elérni. Ha tehát egy játékos, akinek 90 pontja van 20 pontot dob, akkor a 20 pontot nem hozzáadják (= 110), hanem levonják (=70) a pontszámából.
Egy másik játéklehetőség, hogy a pontokat növekvő sorrendben kell dobni (tehát először 10, majd 20, majd 50, majd ismét 10 pontot stb.). Azok a dobások, amelyek más pontszámot érnek, mint amelyik következik, nem számítanak.
Vikingsakk: a kültéri játékok királya
Hogy játsszák a vikingsakkot?
A vikingsakk, melyet "kubbnak" is hívnak, az idők során az egyik legkedveltebb kültéri játékká vált. Letölthető játékleírásunkból megtudhatja, hogy miként játsszák.
1. A csapatok a saját alapvonaluk mögött állnak fel.
A kezdő csapat meghatározásához minden csapatból egy játékos olyan közel dob egy dobófát a királyhoz, amennyire csak lehet, anélkül hogy feldöntené.
2. Videónkban az „A” csapat nyert és kezdi a játékot. A játékosok megkapják mind a 6 dobófát (lehetőleg minden játékos ugyanannyit) és a saját alapvonaluk mögött állnak fel. Egymás után eldobják a dobófákat az ellenséges kubbok felé és megpróbálják feldönteni őket.
3. a) variáció: Ha az „A” csapat az ellenfél összes (5) kubbját feldöntötte, a játékosok a 6. dobófával megcélozhatják a királyt. Amennyiben a királyt is eldöntik, az „A” csapat nyert. A játéknak vége..
b) variáció: Ha az „A” csapat egy kubbot sem döntött fel, a „B” csapat a 6 dobás után összeszedi a dobófákat és ő következik. Ez így folytatódik cserélődő dobási joggal, amíg az első kubb fel nem dől.
c) variáció: Ha az „A” csapat az ellenfél egy vagy több kubbját feldönti, ezek úgynevezett mezőnykubbok lesznek. A „B” csapat összegyűjti a mezőnykubbokat és átdobja őket az „A” csapat térfelére.
A c) variáció esetében tartsuk szem előtt:
• A „B” csapatnak először a mezőnykubbokat kell feldöntenie, mielőtt az „A”csapat tényleges kubbjait megcélozhatja. Tehát a mezőnykubbokat lehetőleg a középvonal közelébe dobja.
• Ha azonban a „B” csapat nem találja el ezeket, az „A” csapat annak a mezőnykubbnak a magasságából dobhat, amelyik a legközelebb áll a királyhoz. Minél közelebb áll a mezőnykubb a középvonalhoz, annál nagyobb az esély a „B” csapat kubbjainak eltalálására.
A kezdő csapat meghatározásához minden csapatból egy játékos olyan közel dob egy dobófát a királyhoz, amennyire csak lehet, anélkül hogy feldöntené.
2. Videónkban az „A” csapat nyert és kezdi a játékot. A játékosok megkapják mind a 6 dobófát (lehetőleg minden játékos ugyanannyit) és a saját alapvonaluk mögött állnak fel. Egymás után eldobják a dobófákat az ellenséges kubbok felé és megpróbálják feldönteni őket.
3. a) variáció: Ha az „A” csapat az ellenfél összes (5) kubbját feldöntötte, a játékosok a 6. dobófával megcélozhatják a királyt. Amennyiben a királyt is eldöntik, az „A” csapat nyert. A játéknak vége..
b) variáció: Ha az „A” csapat egy kubbot sem döntött fel, a „B” csapat a 6 dobás után összeszedi a dobófákat és ő következik. Ez így folytatódik cserélődő dobási joggal, amíg az első kubb fel nem dől.
c) variáció: Ha az „A” csapat az ellenfél egy vagy több kubbját feldönti, ezek úgynevezett mezőnykubbok lesznek. A „B” csapat összegyűjti a mezőnykubbokat és átdobja őket az „A” csapat térfelére.
A c) variáció esetében tartsuk szem előtt:
• A „B” csapatnak először a mezőnykubbokat kell feldöntenie, mielőtt az „A”csapat tényleges kubbjait megcélozhatja. Tehát a mezőnykubbokat lehetőleg a középvonal közelébe dobja.
• Ha azonban a „B” csapat nem találja el ezeket, az „A” csapat annak a mezőnykubbnak a magasságából dobhat, amelyik a legközelebb áll a királyhoz. Minél közelebb áll a mezőnykubb a középvonalhoz, annál nagyobb az esély a „B” csapat kubbjainak eltalálására.
• Ha feldöntik a királyt, mielőtt az ellenfél összes kubbját feldöntötték volna,vagy amíg még áll néhány mezőnykubb az ellenséges térfélen, elvesztik a játékot. A mezőnykubbokat lehetőleg ne helyezzék túl közel a királyhoz.
• Ha több mezőnykubbot kell feldöntenünk, megpróbálhatjuk őket egymáshoz közel helyezni, hogy egy kis szerencsével egy dobással kettő, vagy akár többmezőnykubb is feldőljön.
• Mezőnykubbonként a „B” csapat kétszer dobhat. Ha a kubb a 2. dobásnál sem az ellenfél térfelén landol, az „A” csapat dobhatja át a kubbot a „B” csapat alapvonaláról a saját térfelére. A kubbokat legalább egy dobófányi távolságban kell felállítani a királytól vagy a pályajelölő karóktól.
4. A „B“ csapat által átdobott mezőnykubbokat az „A” csapat ott állítja fel, ahol landoltak, azonban az „A” csapat döntheti el, hogy melyik irányban. Azonban azokat a kubbokat, amelyek a határvonalon landoltak, mindig úgy kell felállítani, hogy nagyobb részük a játékmezőn álljon.
5. A „B” csapat először a mezőnykubbokat próbálja meg feldönteni. Amint ezek feldőltek, a játék további részére eltávolítjuk őket. Ha közben véletlenül az „A” csapat alapvonalán álló kubb feldől, újra fel kell állítani. A „B” csapat csak azután dobhat az „A” csapat alapvonalán álló kubbokra, ha az összes mezőnykubbot feldöntötte.
6. Először az „A” csapat is átdobálja a „B” csapat által feldöntött kubbjait a „B” csapat térfelére. Ha a „B” csapat nem tudta feldönteni az „A” csapat egyik kubbját sem és a „B” csapat mezőnykubbjai még az „A” csapat térfelén állnak, az „A” csapat előrejöhet annak a mezőnykubbnak a magasságáig, amelyik a legközelebb áll a királyhoz.
7. Amint az egyik csapat az ellenséges csapat összes kubbját feldöntötte, dobhat – újra az alapvonalról – a királyra. Ha ez feldől, nyert a csapat.
• Ha több mezőnykubbot kell feldöntenünk, megpróbálhatjuk őket egymáshoz közel helyezni, hogy egy kis szerencsével egy dobással kettő, vagy akár többmezőnykubb is feldőljön.
• Mezőnykubbonként a „B” csapat kétszer dobhat. Ha a kubb a 2. dobásnál sem az ellenfél térfelén landol, az „A” csapat dobhatja át a kubbot a „B” csapat alapvonaláról a saját térfelére. A kubbokat legalább egy dobófányi távolságban kell felállítani a királytól vagy a pályajelölő karóktól.
4. A „B“ csapat által átdobott mezőnykubbokat az „A” csapat ott állítja fel, ahol landoltak, azonban az „A” csapat döntheti el, hogy melyik irányban. Azonban azokat a kubbokat, amelyek a határvonalon landoltak, mindig úgy kell felállítani, hogy nagyobb részük a játékmezőn álljon.
5. A „B” csapat először a mezőnykubbokat próbálja meg feldönteni. Amint ezek feldőltek, a játék további részére eltávolítjuk őket. Ha közben véletlenül az „A” csapat alapvonalán álló kubb feldől, újra fel kell állítani. A „B” csapat csak azután dobhat az „A” csapat alapvonalán álló kubbokra, ha az összes mezőnykubbot feldöntötte.
6. Először az „A” csapat is átdobálja a „B” csapat által feldöntött kubbjait a „B” csapat térfelére. Ha a „B” csapat nem tudta feldönteni az „A” csapat egyik kubbját sem és a „B” csapat mezőnykubbjai még az „A” csapat térfelén állnak, az „A” csapat előrejöhet annak a mezőnykubbnak a magasságáig, amelyik a legközelebb áll a királyhoz.
7. Amint az egyik csapat az ellenséges csapat összes kubbját feldöntötte, dobhat – újra az alapvonalról – a királyra. Ha ez feldől, nyert a csapat.
Még több kültéri játékötlet
Jenga: az nyer, aki a legügyesebb
A jenga a legkedveltebb beltéri és kültéri használatra alkalmas ügyességi játékok közé tartozik. Első lépésként tornyot építünk a sok-sok fahasábból, aztán kezdődhet a játék: a játékosok egymás után kihúznak egy-egy hasábot az építményből, majd fölülre helyezik. Az veszít, akinél a torony összedől.
Kinek sikerül a legnagyobb szappanbuborékot fújnia?
A szappanbuborék-fújás már generációk óta egyike a legszórakoztatóbb kinti játékötleteknek. A nagy mókához nem is kell sok minden: csak speciális műanyaggyűrűkre, valamint saját készítésű buborékfújó folyadékra van szükség, és máris kezdődhet a játék. A legnagyobb szappanbuborékok egy olyan szappanbuborék-zsinór segítségével készíthetünk, melyet 2 rúd tart és amit áthúzunk a szappanos vízen. Bármely kerti ünnepség fénypontja lehet!
Recept: saját készítésű buborékfújó folyadék
Elkészítés:
Kipróbáltunk különböző recepteket, hogy különösen stabil és jó nagy szappanbuborékokat tudjunk fújni. Ez a kedvencünk!
Az alábbiakra lesz szüksége:
100 g cukor
1,4 l víz
12 ml glicerin
2-3 evőkanál só
150 ml mosogatószer koncentrátum
1. Cukoroldat készítése: 200 ml vizet melegítsünk meg egy edényben. Keverjük el benne a cukrot és a sót, amíg teljesen fel nem oldódnak benne a kristályok.
2. Egy másik edényben keverjük el a mosogatószert 200 ml vízben (nem a korábban felmelegítettben).
3. A mosogatószeres oldathoz öntse hozzá a cukros vízhez. Öntse hozzá a maradék 1 liter vizet és a glicerint, és óvatosan keverje el (anélkül, hogy túl sok hab keletkezne).
4. A keveréket hagyja kb. 2 órán át oldódni - kész!
Tippek:
A túlságosan nagy mésztartalmú csapvíz megköti a mosogatószer szappantartalmát. Jobb a desztillált víz (pl. gyógyszertárban kapható). A legjobb hozzá a magas tenzidtaralmú mosogatószer. Ezt gyakran találni amerikai mosogatószerekben.
Az alábbiakra lesz szüksége:
100 g cukor
1,4 l víz
12 ml glicerin
2-3 evőkanál só
150 ml mosogatószer koncentrátum
1. Cukoroldat készítése: 200 ml vizet melegítsünk meg egy edényben. Keverjük el benne a cukrot és a sót, amíg teljesen fel nem oldódnak benne a kristályok.
2. Egy másik edényben keverjük el a mosogatószert 200 ml vízben (nem a korábban felmelegítettben).
3. A mosogatószeres oldathoz öntse hozzá a cukros vízhez. Öntse hozzá a maradék 1 liter vizet és a glicerint, és óvatosan keverje el (anélkül, hogy túl sok hab keletkezne).
4. A keveréket hagyja kb. 2 órán át oldódni - kész!
Tippek:
A túlságosan nagy mésztartalmú csapvíz megköti a mosogatószer szappantartalmát. Jobb a desztillált víz (pl. gyógyszertárban kapható). A legjobb hozzá a magas tenzidtaralmú mosogatószer. Ezt gyakran találni amerikai mosogatószerekben.
Golflabdás játék: jó célzással félig már meg is nyerte a játékot
Ennek a kinti "golflabdás játékként" is ismert játéknak az esetében zsinórral összekötött "bolákat" kell a rudakra dobni. A legalsó rúd 3, a középső 2, a legfelső 1 pontot ér. Mindkét csapat három bolát kap és felváltva dobnak. Ha egy csapat mindegyik dobása a rúdon marad, akkor extra pont jár érte. Körönként a maximális pontszám 10 pont.
Csak az a dobás számít, amelynél a kör végén a bolák még lógnak és közben nem estek le vagy ellenfél nem "lökte ki" őket. A játék akkor ér véget, ha az egyik csapat 21 pontot ér el.
Csak az a dobás számít, amelynél a kör végén a bolák még lógnak és közben nem estek le vagy ellenfél nem "lökte ki" őket. A játék akkor ér véget, ha az egyik csapat 21 pontot ér el.
néhány darab kapható
1